Homo Energeticus
 Homo Energeticus Nieuwsbrief
 

Vakantie en het antitoxisch eetplan, een contradictie?

De gemiddelde Belg is van oudsher bekend als één van ‘s werelds grootste Bourgondiërs die het ganse jaar door, maar in het bijzonder tijdens zijn vakantie, “genieten van het leven” niet alleen koppelt aan zon, zee en niets doen maar ook aan lekker eten en drinken.
Het volgen van bepaalde “beperkende” eetplannen lijkt dan ook op het eerste zicht niet verenigbaar met het begrip “genieten tijdens de vakantie”. De redenering is immers dat we reeds een gans jaar niet alleen op onze voeding moeten letten maar ook nog moeten presteren voor onze job. Vakantie wordt vaak bekeken als de enige periode van het jaar waar er echt niets moet.

Ik krijg dan ook de laatste tijd tijdens mijn consultaties vele vragen naar de combineerbaarheid van het antitoxisch eetplan met een deugddoende vakantie. Het lijkt wel alsof aan het begrip antitoxisch eetplan een negatieve connotatie vastzit die een fijne gastronomische vakantie in de weg staat. Dit hoeft nochtans helemaal niet het geval te zijn!
Wanneer je het van een andere kant bekijkt, kan je evengoed de nadruk leggen op het feit dat je tijdens je vakantie bevoorrecht bent te kunnen genieten van typische zomerse en exotische seizoensproducten. Tijdens de zomermaanden bevinden we ons immers in het hoogseizoen van groenten en fruit. Bovendien leent het klimaat zich in deze periode minder tot het nuttigen van boosdoeners zoals deegwaren, allerlei zoetigheden en cafeïne.
 
In het bijzonder tijdens de maand augustus zijn een aantal seizoensproducten op hun best qua gehalte aan vitaminen, mineralen en anti-oxidantia.
Ik raad dan ook aan om de nadruk te leggen op volgende fruitsoorten tijdens de komende maand: blauwbessen, rode en zwarte bessen, kersen, krieken, kruisbessen, frambozen en aardbeien. Deze groep kunnen we tijdens de maand augustus gerust de koningen van de anti-oxidanten noemen omdat ze rechtstreeks na de oogst kunnen geconsumeerd worden zonder lange bewaartijden in minder natuurlijke omstandigheden die hun gehalte aan anti-oxidanten onherroepelijk achteruit doet gaat.

Ook volgende typische seizoensgroenten kan ik om dezelfde reden sterk aanraden: andijvie artisjok, aubergines, komkommer, kropsla, rucola, radijs, rode biet, sluimererwten, tuinkers, waterkers en venkel.
De meeste van deze seizoensgroenten worden nu rauw gegeten. Ze smaken het best vergezeld van een dressing gemaakt van notenolie en wijnazijn. Deze dressing zorgt bovendien voor het toevoegen van de onontbeerlijke poly-onverzadigde vetzuren.

Om ons gehalte aan omega 3 op pijl te houden raad ik tijdens de zomermaanden volgende vissoorten aan: griet, kabeljauw, makreel, maatjes, oosterscheldekreeft, witte heilbot, wijting, zeewolf en zeeduivel. Rond deze tijd van het jaar heb je de meeste kans om zowel op restaurant als bij de visboer deze vissoorten vers te verkrijgen.

Tijdens de warme zomermaanden dienen we te benadrukken dat voldoende inname van vocht essentieel is voor ons metabolisme. Twee en een halve liter water is zeker geen overbodige luxe tijdens een vakantie met regelmatige blootstelling aan de zon.
Om de dag af te sluiten en ons van een goede nachtrust te verzekeren kan ik u 1 à 2 glaasjes rode kwaliteitswijn warm aanbevelen. Deze wijn houdt bovendien ons gehalte aan polyfenolen ruimschoots op pijl.

Verder rest er mij enkel nog ieder van jullie een gezonde en deugddoende vakantie toe te wensen.

Dr. Peter Aelbrecht